School in the Early 20th Century

At the beginning of the 20th century kindergarten didn’t exist and children went to school at six years old.  Third grade, regularly repeated to prolong the scholastic period, ended the only obligatory  cycle of instruction.

In 1907 you could attend fourth grade, the following year the fifth, and in 1910 the sixth grade.  The numerous classes required the different teachers, often local people, to work very hard and often they preferred to express the most difficult concepts in dialect.  Until 1905 each of the young students brought a piece of wood to class to provide their own heat to the classroom.  After thoughtful reasoning, the Ruling Board decided to cancel that daily tribute.  From far away – 24 kilometers – two or three children arrived at the school in Dosoledo, defying by themselves all kinds of weather.  At noon the mothers came to find them and all ate together with hardy appetites on the steps of a hayloft.  Very rarely would a family tolerate the shame of not sending their children to school.  The children extended their slim Italian vocabulary with terms invented at the moment.  The teachers laughed and corrected them, the use of this strong approach made the concepts clearer and the characters more docile.  No one ran the risk of talking about it at home: a second and harder punishment was expected.  These teachers, custom made for simple people accustomed to make a treasure of every lesson, are remembered with affection and gratitude.

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Maestro Massimiliano Mario and some of his 42 students.

Maestro Massimiliano Mario ed alcune delle sue scolaresche.

All’inizio del nuovo secolo non esisteva l’asilo ed i bambini a sei anni andavano a scuola. La terza elementare, regolarmente ripetuta per prolungare l’età scolare, chiudeva l’unico ciclo di istruzione obbligatoria.
Nel 1907 si poteva frequentare la quarta, l’anno dopo la quinta e la sesta nel 1910. Le classi numerose impegnavano duramente diversi maestri spesso nostrani che preferivano esprimere i concetti più difficili in dialetto. Fino al 1905 i piccoli studenti portavano a scuola un pezzo di legno ciascuno per provvedere in proprio al riscaldamento delle aule. Dopo ponderati ragionamenti, le Regole decidevano di evitare quel quotidiano tributo. Dal lontano «Km 24» arrivavano già stanchi alle scuole di Dosoledo due o tre bambini che sfidavano da soli ogni tempo. A mezzogiorno venivano loro incontro le mamme fino a Moié, mangiavano così insieme e con tanto appetito seduti sulla scala di un fienile. Rare famiglie sopportavano la vergogna di non mandare i figli a scuola. I bambini allungavano il loro esiguo vocabolario italiano con termini inventati al momento. I maestri ridevano e correggevano, l’uso delle maniere forti rendeva più chiari i concetti e più docili i caratteri. Nessuno correva il rischio di riferire a casa: era scontata una seconda e più dura punizione. Si ricordano ancora con affetto e gratitudine questi maestri, tagliati su misura per tanta gente semplice abituata a fare tesoro di ogni insegnamento.
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